May 25, 2011

Zink

gambar contoh 

manfaat fungsi zink
Apa anda tahu tentang zink?. Berikut ini saya memposting tentang manfaat zink atau funsi zink untuk tubuh kita.
Zink merupakan elemen Kelumit (mineral) yang diperlukan oleh tubuh manusia,. Zink boleh didapati pada semua bahagian tubuh iaitu: organ, rangkaian, tulang, cecair dan sel. Jaringan tubuh yang paling banyak mengandungi Zink adalah jaringan otot dan tulang. Zink penting untuk fungsi-fungsi biologi dan memainkan peranan penting pada lebih dari 300 enzim pada tubuh manusia, termasuk peranan pada sintesa asam nukleik dan protein.

Anda mempunyai aktiviti padat hingga mudah lelah? Ingin tetap bergairah dalam segala situasi? Zink solusinya. Dengan memakan makanan yang mengandungi unsur-unsur Zink, anda akan selalu bergairah. Jangankan bicara ghairah untuk bercinta, semangat untuk melakukan aktiviti lain pun sudah tidak ada. Yang diinginkan hanyalah akan mandi dan terus tidur.

Tidak dapat dinafikan, seks merupakan salah satu kunci menjaga keharmonian dalam sebuah keluarga. Oleh kerana itu, jaga ghairah anda dengan mengambil olahan dari asparagus, tiram dan kangkung. Menurut kajian yang dilakukan Fakulti Sains Gizi, Florida State University, ketiga-tiga makanan tersebut kaya akan kandungan zink yang mampu membangkitkan ghairah plus menambah tingkat kesuburan seseorang. Selain itu, tubuh yang kurang asupan zink akan membuat wajah kita menjadi terlihat pucat seperti kurang darah dan lebih mudah depresi.

Zink juga mempunyai kelebihan sebagai ubat antibiotik untuk menyembuhkan berbagai macam penyakit, mampu meningkatkan sistem imunisasi tubuh membunuh bakteria dan virus, dan ubat alami untuk gangguan diare. Namun jika anda terlalu berlebihan mengkonsumsi Zink akan menimbulkan alergi, gangguan sumsum tulang, dan melemahkan daya tahan tubuh, kata Profesor Julius Suryawidjaya, pensyarah sekaligus guru besar ilmu Nutrisi Universiti Trisakti. Zink juga banyak terkandung dalam hati, kacang soya, dan daging lembu

No comments:

Post a Comment

Doxium 500 Capsule xium 500 Capsule  dinyatakan bertujuan untuk merawat  Retinopati diabetik ,  Vena varikos ,  Pengagregatan plat...