November 16, 2011

Buah Serang

“Elak kena, tangkis makan"
Keraguan yang biasa diajukan oleh banyak orang terutamanya pelajar baru atau ahli silat dari perguruan lain. Perihal buah serang ni bukanlah rahsia. Siapa yang belajar Silat Cekak sampai tamat akan diajar Buah Serang. Jadi ia bukanlah rahsia. Setiap yang tamat, tentu dapat.

Elak, kena. Dimana logiknya? Senang saja, jika serangan dibuat ketika lawan berada dalam radius yang kita boleh sampai, mengapa tak boleh kena? Di sinilah istimewanya gerak Buah Serang. Gerakannya membolehkan serangan tetap kena walaupun lawan mengelak (asal saja masih dalam radius). Kalau lawan lari terus, mana boleh kena.

Konsepnya macam permainan keris; jika lawan mengelak ke dalam, kena. Jika lawan mengelak keluar, dengan memusingkan pergelangan tangan, mata keris tetap boleh sampai. Sebab sifat mata keris ialah tidak lurus, jika lok-nya sudah haus sekalipun ia tetap tidak lurus. Sama seperti sepukal. Ia semacam tulang rusuk, membengkok. Tapi berapa ramai yang sedar sifat mata keris ni?
Tangkis, makan. Biasalah, bila menangkis, tentulah ada body-contact. Tunggu apa lagi? Makanlah… Ia sangat lazim bagi ahli Cekak yang dilatih untuk menangkap dan mengunci lawan.
Itu bahagian manisnya. Bahagian pahit pula?

Ahli Cekak menerima Buah Serang setelah tamat. Harus diingat ada juga perguruan lain yang menyerang dengan kaedah yang hampir sama dengan Buah Serang. Cuma, ia tidak disebut dengan nama Buah Serang. Dalam Silat Kuntau ia dinamakan sebagai Penumbuk Jantan. Manakala dalam Silat Keris Lok 9, ia disebut sebagai Selangkah Guru Satu Serangan. Seperkara lagi teknik ini diterima oleh pelajar dan dilatih pada hari pertama masuk ke gelanggang. Dalam beladiri Aikido, tekniknya juga sama tapi hanya diajar kepada ahli terpilih sahaja.

Buah Serang bukan tiket untuk Ahli Cekak membesar diri, sebaliknya untuk merendah diri. Lebih menghormati Seni Silat Melayu yang lain sepertimana janji perguruan, “Tidak mencerca Seni Silat Melayu yang lain.”

No comments:

Post a Comment

Doxium 500 Capsule xium 500 Capsule  dinyatakan bertujuan untuk merawat  Retinopati diabetik ,  Vena varikos ,  Pengagregatan plat...